خیلی از خانم های خانه دار معتقدند که آشپزخانه قلب تپنده یک خانه است و زیبایی آن و طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه تاثیر زیادی در فضای کلی خانه خواهد داشت و در زیبایی دکوراسیون داخلی خانه هم تاثیر گذار خواهد بود .

 به همین دلیل طراحان و معماران داخلی مدام در تلاشند تا این فضا را با ترفندهای مختلف زیباتر نشان دهند و در عین زیبایی به نوعی کاربردی بوده و پاسخگوی اهدافی که آشپزخانه دنبال می‌کند باشند . اپن آشپزخانه در این قسمت اهمیت خاصی دارد ، زیرا باید به گونه ای بلشد که هم بتواند ظرف های زیادی را در خود جای دهد و هم برای آشپزی خانم ها به اندازه کافی فضا وجود داشته باشد .

از این رو استفاده از اپن آشپزخانه سالهاست که در خانه ها رواج دارد زیرا اپن آشپزخانه باعث می شود که هم فضای آشپزخانه از سایر قسمت های خانه دید داشته باشد و هم بتوان از روی آن برای انجام کارهای مختلف و یا پذیرایی استفاده کرد.

 

 

اپن آشپزخانه گچی دو بر

اپن آشپزخانه گچی دو بر

 

 اپن آشپزخانه

در گذشته بیشتر معمارها و کسانی که وظیفه ساخت و ساز منازل را بر عهده داشتند ، سعی می کردند آشپزخانه را مانند یک اتاق با چهار دیوار و یک در بسازند . این نوع ساختار مزایا و معایب خاص خودش را دارد ولی بعد از آن بیشتر آشپزخانه‌ها اپن ساخته می‌شود .

 خصوصاً در خانه های امروزی و خانه های آپارتمانی تقریباً تمامی آشپزخانه ها اپن هستند و طراحی داخلی آشپزخانه تغییرات چشمگیری داشته و سعی می شود تا آشپزخانه بدون در ساخته شود که با استفاده از یک جزیره یا یک کانتر قسمت های مختلف آن از هم جدا می‌ شوند .

اپن آشپزخانه می‌تواند از جنس های مختلف مثل گچ ، ام دی اف ، های گلاس ، ممبران و کناف باشد و سلیقه و هدف شما و سبک منزل و میزان بودجه‌ای که در اختیار دارید تعیین‌کننده جنس اپن آشپزخانه شما خواهد شد .

 

اپن آشپزخانه گچی بدون جزیره

اپن آشپزخانه گچی بدون جزیره

 

 اپن آشپزخانه گچی

خوشبختانه ایرانی ها در زمینه گچ بری و هنر گچبری محبوبیت بسیار زیادی دارند و در این زمینه بسیار مهارت دارند و به همین دلیل سالیان دراز است که استفاده از گچبری در سقف خانه ها و دیوارها و همچنین در اُپن آشپزخانه استفاده می شود و یکی از پرکاربردترین مدل هایی که برای اپن آشپزخانه استفاده می‌شود اپن آشپزخانه گچی است . در این طرح ها یکسری کنده کاری های گچبری انجام می شود تا نمای فضای خانه شما و آشپزخانه به صورت مجلل و زیبایی به نظر برسد .

 

اپن آشپزخانه گچی سنتی

اپن آشپزخانه گچی سنتی

 

 اپن آشپزخانه چوبی

معمولا از این نوع اپن تنها برای سبک های سنتی و روستیک استفاده می شود زیرا در این سبک ها استفاده زیادی از چوب می شود و شما می توانید با استفاده از چوب اپن آشپزخانه خود را بسازید و یک فضای گرم و دلنشین در خانه خود به وجود بیاورید .

 هرچه نورپردازی در قسمت آشپزخانه و همچنین اپن آشپزخانه هوشمندانه تر انجام شود جلوه زیباتر و چشم‌ نواز تری به این قسمت می بخشد.

 

 اپن آشپزخانه چوبی

اپن آشپزخانه چوبی

 

 اپن جزیره ای

تا چند سال قبل بیشتر اپن ها به صورت یک فضای بی استفاده ولی در عین حال زیبا در قسمت جلوی آشپزخانه بودند و داخل آن ها تماما از مصالح ساختمانی استفاده می شد .

در چند سال اخیر برای اینکه فضا کاربردی تر شود خصوصاً در خانه های کوچک که هر سانتی متر از خانه اهمیت دارد ، اپن آشپزخانه به صورت جزیره ای ساخته می شود که در واقع یک کابینت مدرن است که به صورت مستقل در قسمت وسط آشپزخانه قرار می‌گیرد و مرز بین قسمت پذیرایی و نشیمن و قسمت آشپزخانه را مشخص می‌کند .

 شما می‌توانید در زیر آن وسایل مختلف خود را قرار دهید و این جزیره این قابلیت را دارد که شما بتوانید با هر سبکی آن را مطابقت دهید و رنگ های مختلفی برای روی آن انتخاب کنید تا با تم رنگی منزل هماهنگی داشته باشد .

 

 اپن جزیره ای

اپن جزیره ای

 

 اپن دوطرفه

از مدل های پر کاربرد اپن که اخیراً در خانه ها استفاده می شود طرح های دو طرفه اپن ها هستند که به عنوان میز ناهارخوری هم از آن ها استفاده می شود . به این صورت که در یک طرف از صندلی اپن با ارتفاع مناسب برای پذیرایی استفاده می‌شود و در طرف دیگر کشوها و کمدها قرار دارند که می توانید داخل آن ظروف خود قرار دهید و فضا را مرتب تر کنید .

استفاده از طرح اپن دو طرفه ، خصوصاً در خانه هایی با سبک مدرن می تواند ایده بسیار هوشمندانه ای باشد و شما می توانید روی این اپن های دوطرفه را با یک گلدان زیبا متناسب با سبک آشپزخانه تزیین کنید و یا لوازم دکوری به تعداد محدود روی آن استفاده کنید .

 

اپن آشپزخانه انواع مختلف دیگری هم دارد ، مثل اپن آشپزخانه ام دی اف و همچنین اپن استیل و شما می توانید با توجه به سلیقه و سبکی که در منزل خود انتخاب کرده اید نوع مدل اپن خود را تعیین کنید و بهتر است مدل اپن با وسایل دیگری که در آشپزخانه قرار می گیرد مثل سینک ظرفشویی ؛ یخچال ، گاز و هود هماهنگی داشته باشد تا زیبایی فضای آشپزخانه چندین برابر شود .

 

 اپن دوطرفه

اپن دوطرفه

 

مزایای اپن آشپزخانه گچی

یکی از مزایایی که استفاده از اپن های گچی برای ساختمان دارد این است که این حالت های گچبری شده و آجری می توانند بار و فشار وارد شده بر قسمت آشپزخانه را تحمل کنند ، درصورتی که کناف ها این قابلیت را ندارند و چون ساختار سبکی دارند نمی تواند فشار زیاد تحمل کنند .

 

پیشنهاد می کنیم اگر برای خانه خود سبک مدرن و خیلی جدیدی انتخاب کرده اید به فکر استفاده از اپنی به غیر از اپن های گچی باشید ، زیرا اپن های گچی بیشتر مختص خانه های سنتی تر بوده و دکوراسیون سنگین‌تر و مجلل تری را می‌طلبد و یکی از فاکتورهایی که باعث جذابیت خانه می شود تناسب بین قسمت‌ های مختلف است ‌. سعی کنید مدل اپن آشپزخانه خود و همچنین جنس اپن آشپزخانه را متناسب با فضای کلی خانه انتخاب کنید .

 

اپن آشپزخانه گچی خانه بزرگ

اپن آشپزخانه گچی خانه بزرگ

 

اپن آشپزخانه گچی طبقه بندی

اپن آشپزخانه گچی طبقه بندی

 

اپن آشپزخانه گچی قدیمی

اپن آشپزخانه گچی قدیمی

 

اپن آشپزخانه گچی طلایی

اپن آشپزخانه گچی طلایی

 

اپن آشپزخانه گچی مدرن

اپن آشپزخانه گچی مدرن